Tuesday, August 17, 2010

Riak

Pada hari kiamat Allah berfirman, ketika semua manusia melihat catatan amalannya, “Pergilah kamu semua kepada apa yang kamu jadikan harapan (riak) di dunia. Lihatlah apakah kamu semua memperoleh balasan daripada mereka.”(Hadis riwayat Ahmad dan Baihaqi)
Allah tidak akan menerima suatu amalan yang dalamnya ada seberat debu saja perasaan riak. Hadis qudsi mengungkapkan bagaimana murkanya Allah kepada orang yang riak dalam amalannya.
Riak adalah tingkatan terendah daripada amalan. Rasulullah SAW menyebutnya syirik kecil yang juga boleh menghapuskan kebaikan.

Aku menasihatkan diriku Aku menasihatkan rohaniku Aku menasihatkan hatiku .....Riak Dan Takabbur bukanlah "pakaian sifat hamba" yang tiada layak buat hambanya. Mudah-mudahan Allah jauhkan diriku dari sifat-sifat ini dalam kehidupanku khasnya didalam amal ibadahku ..di dalam perjalanan kerohanian ku kepadaNya Natijah Riak dan Takabbur Wahai Muridin ! Tertolak amalan2 solehmu yang naik terang seperti cahaya matahari hebatnya pada langgit ke 3 disebabkan di dalam amalanmu itu terkandung riak dan takabbur yang banyak. Nauzubillah....

No comments:

Post a Comment