Monday, August 16, 2010

Rahmat ALLah SWT

Teringat kata-kata ustaz tazkirah semasa menunggu Solat Jumaat Masjid Jamek K.Lumpur Jumaat Lepas (13 ogos 2010)

Ustaz kata bulan ni kita tarbiah diri sebulan, ialah sewaktu nafsu kita tertunduk ,kerana tak makanlah kita dapt mematuhi suruhan dan arahan Allah. Nafsu ni kalau lapar baru dia tewas dan ustaz kisah kan nafsu berdialog dengan Allah.

Ustaz sentuh tentang baca surat khabar bertimbun boleh, tapi baca quran sehelai tak boleh, apa jenis manusia ni nanti kalau mati susun pulak quran tu dikeliling jenazah nya..bacakan quranlan masa hidup tak nak baca... aduh terpukullahh.

" Awak ingat dengan solat jumaat 2 rakaat ini nanti dapat memasukkan saudara-saudara ke surga ALLAH yang luas ,penuh dengan bidadari, mengalir sungai-sungai madu dan banyak lagi yang tak tergambar dingatan tuan-tuan, Jawab nya tidak kerna hanya kerna dengan rahmat ALLaH lah kita dapat masuk dalam surganya"

katanya lagi kita puasa hendaklah ikhlas kerana Allah SWT, tolak pasal nak kuruslah ... pasal kesihatanlah dan titek bengek yang lainlah ... yang utama kerana perintah nya...lah aku menunaikan ibadah puasa ini. Apa perlu banyak tanya ?? Allah berhak kerana dia lah kita hidup bernyawa...dapat menyedut udara keluar masuk dia yang menciptakan kita,dia yang mencipta segala-galanya.... katanya lagi tuan-tuan kita dicipta dari saripati tanah yang hina kemudian dia mengangkat darjat kepada sebaik-baik kejadian dengan mematuhi suruhan dan menjauhi larangan Allah. kalau kita ingkar dan melanggar arahan dan tidak mematuhi suruhan kita akan lebih hina daripada haiwan...tau... Yalah tak ada satu perintah Allah yang mengandungi keburukan...melainkan untuk kebaikan manusia sejagat.

Banyak lagi yang ustaz sampaikan ...sehingga ramai yang mengalirkan air mata...sayu
sayu..sayu sungguh syahdu aduhai meruntun jiwa ... maklumlah dibulan puasa ni tambah-tambah ustaz pun sebak sekali.....

No comments:

Post a Comment