Friday, August 20, 2010

Pencipta


Teringat pagi tadi tazkirah Radio di IKIM, antaranya jangan kita terkesima dengan alam tapi lihatlah pencipta alam ini yaani ALLAH SWT........

Ya-sin [80] Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu.

Ya-sin [81] Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Dia menciptakan mereka dahulu? Ya! Diakui dan dipercayai berkuasa! Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui.

Allah Pencipta yang Bijak, penuh ilmu. Pencipta perlu kepada ilmu. Kehebatan ciptaan menunjukkan hebatnya ilmu Pencipta.
Perhatikan kepada diri kamu (Nasbun Nuraini Jilid 1, ms 63)
Ahli tariqat juga memikirkan sesuatu kejadian untuk mendekatkan diri mereka dengan Allah.

Az-Zariyat [21] Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?
Ar-Ruum [8] Patutkah mereka merasa cukup dengan mengetahui yang demikian sahaja dan tidak memikirkan dalam hati mereka, (supaya mereka dapat mengetahui), bahawa Allah tidak menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya itu melainkan dengan ada gunanya yang sebenar dan dengan ada masa penghujungnya yang tertentu, (juga untuk kembali menemui Penciptanya)? Dan sebenarnya banyak di antara manusia, orang-orang yang sungguh ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya.

Ya Allah kerdilnya diri ini, Ya Allah ampunilah diri ku yang banyak berdosa
"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon rahmat-MU yang meliputi segala sesuatu agar Engkau mengampunkanku"

No comments:

Post a Comment