Monday, September 6, 2010

Riak

Riya ' , suatu penyakit hati yang tidak asing lagi kita dengar . Bahaya riya ' selalu menyerang kepada seseorang yang melakukan ibadah atau aktiviti tertentu.Penyakit ini termasuk jenis penyakit yang sangat berbahaya kerana bersifat lembut ( samar - samar ) tapi sangat luar biasa. Bersifat lembut kerana masuk dalam hati secara halus sehingga kebanyakan orang tak merasa kalau telah diserang penyakit ini . Dan nampak luar biasa, kerana bila suatu amalan dijangkiti penyakit riya ' maka amalan itu tidak akan diterima oleh Allah subhanahu wata'ala dan pelakunya mendapat ancaman keras dari Allah subhanahu wata'ala . Oleh kerana itu Nabi shalallahu ' alaihi wasallam sangat bimbang apabila penyakit ini menimpa umatnya . Nabi shalallahu ' alaihi wasallam bersabda : " Sesungguhnya yang paling ditakutkan dari apa yang saya takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar ( syirik kecil ) , maka para Sahabat bertanya , apa yang dimaksudkan dengan asy syirkul ashghar ? Beliau shalallahu ' alaihi wasallam menjawab : " Ar- Riya ' . " ( HR. Ahmad dari Sahabat Mahmud bin Labid no . 27742 )

Arriya ' asal dari kata kerja raa yang bermakna memperlihatkan . Sedangkan yang dimaksudkan dengan riya ' adalah menunjukkan ( memperbagus ) suatu amalan ibadah tertentu seperti solat , shaum (puasa ) , atau lain dengan tujuan agar mendapat perhatian dan pujian manusia . Semakna dengan riya ' adalah sum'ah iaitu memperdengarkan suatu amalan ibadah tertentu yang sama tujuannya dengan riya ' iaitu supaya mendapat perhatian dan pujian manusia . Para pembaca yang mulia , perlu diketahui bahawa segala amalan itutergantung pada niatnya . Bila suatu amalan itu diniatkan lkhlas kerana Allah subhanahu wata'ala , maka amalan itu akan diterima oleh Allah subhanahu wata'ala . Begitu juga sebaliknya , bila amalan itu diniatkan agar mendapat perhatian , pujian , atau ingin mendapatkan sesuatu dari urusan duniawi , maka amalan itu tidak akan diterima oleh Allah subhanahu wata'ala . Rasulullah shalallahu ' alaihi wasallam bersabda : " Sesungguhnya amalan itu bergantung pada niatnya , dan sesungguhnya amalan seseorang itu akan dibalas sesuai dengan apa yang ia niatkan . " ( Muttafaqun ' alaihi ) Ibadat merupakan hak Allah subhanahu wata'ala yang bersifat mutlak . Bahawa ibadah itu murni untuk Allah subhanahu wata'ala , tidak boleh dicampuri dengan niatan lain selain untuk-Nya . Sebagaimana peringatan Allah subhanahu wata'ala dalam firman - Nya ( artinya ) : " Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ( ikhlas ) ketaatan kepada - Nya dalam ( menjalankan ) agama yang lurus , dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat ; dan yang demikian Itulah agama yang lurus . " ( Al- Bayyinah : 5 )

No comments:

Post a Comment