Monday, September 20, 2010

Renungan Selepas Raye







Pejam celik pejam celik dah 11 Syawal kan ,jadi dah 11 hari kite rayekan, kalau kat ofis sambutan hari raya baru nak bermulakan...Yalah baru masuk kerja kan...kan??

Walau apa pun  biasalah ribuan kemaafaan dipinta kiranya sepanjang kita bersua,berbicara, berurusan ada yang pastinya menyinggong perasaan....terbuku dihati..terlepas cakap ke ape-ape ke kan..al maklumlah Saya insan yang lemah.

Rasanya sepanjang Ramadhan & Syawal tahun ini banyak peristiwa yang menggemparkan...menyayat hati kita sebagai seorang insan yang berada dibumi bernama Malaysia... kita telah merdeka lebih 50 tahun tapi inikah yang kita dapat hasil dari tempoh tersebut.. Kes bunuh menjadi-jadi hingga menengelamkan kes buang bayi..dan kita melupakan peristiwa  penyembelihan di Sabra, Shatila di kem pelarian Palestin.

Jadi saya kira ayuh kita kembali kepada Alquran dan hadis....... kita muhasabah diri masing-masing..... jangan kita terlena dengan kata-kata " kita beruntung hidup dibumi bertuah Malaysia yang jauh dari malepetaka saperti banjir di China, gempa bumi atau gunong berapi di Indonesia dan lain bencana di seluruh dunia..INGAT lah sekiranya ALLAH hendak menurunkan bala hanya sekelip mata saja boleh berlaku...

Renung...renungkan lah wahai penduduk Malaysia.....rakyat Malaysia....

No comments:

Post a Comment